2022/07/22

Nagy szarvasbogár

Már egy ideje sejtettem, hogy különleges helyen élünk - ez már látható volt a madáretető rendszeres látogatóiról is, de hogy még érhetnek meglepetések, arra nem gondoltam. Pár hete egy nagy szarvasbogarat vettünk észre a kertben, mondanom sem kell, hogy szaladtam a fényképezőgépért, hogy lefotózhassam. Közösségi oldalakon már többször láttam, de ilyen közelről még nem. Az a jó, hogy az életben vannak a dolgok amiket keresünk, de nem találjuk - egyszer csak minket talál meg.... 


Amit tudunk róla a wikipédia alapján:

nagy szarvasbogár (Lucanus cervus) közismert európai rovarfaj, a kontinens legtermetesebb bogara. Sokszor csak szarvasbogár néven emlegetik. Nevét a hímek megnagyobbodott, agancsra emlékeztető rágójáról kapta, amelynek a párzást megelőző vetélkedésben van szerepe.

2017-ben Magyarországon az „Év rovara”.









Előfordulása

Zömmel Dél- és Közép-Európa lakója, de Ázsiában Iránig, nyugaton a Brit-szigetekig, északon Svédország legdélibb részéig találkozhatunk vele. Korábban sokkal gyakoribb volt Európa tölgyeseiben, ám élőhelyének megritkulása miatt sokfelé nagyon megritkult, sőt helyenként ki is pusztult.

Megjelenése

A hím és a nőstény szarvasbogárra szembetűnő ivari kétalakúság jellemző. A hímek jóval nagyobbak a nőstényeknél: rendszerint 3-8 centiméter hosszúak, de ritkán 10 centiméteresre is megnőhetnek, míg a nőstények rendszerint csupán 3-5 centiméteresek. A „szarvak”, a megnyúlt, erős, 1-2 centiméteres rágók csak a hímek jellemzői. A hím fejét oldalt és hátul kiugró perem keretezi, emiatt a feje szélesebb az előtornál; a nőstény feje egyszerű, az előtornál keskenyebb. A hím elülső lába vékony, de erősen megnyúlt; a nőstény elülső lába rövidebb, de széles és fogazott, ásásra alkalmas.

A nagy szarvasbogár alapszíne sötétbarna, rágói vörösbarnák, szárnyfedői gesztenyebarnák.

2 megjegyzés:

  1. Nahát, hogy nem láttál még szarvasbogarat ? Szerintem csak azért, mert folyton a madarakat figyelted :-) Vagy arra, ahol éltél, nem nagyon élnek ? Ki tudja...Itt a Mecsekben, sőt a saját kertemben is volt, a régi bérelt "birtokom" határán álló hatalmas tölgyfán pedig szinte évente, rendszeresen láttam. Igencsak különös, amikor ketten harcolnak az elsőbbségért - ennek is voltam szemtanúja egyszer.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én most láttam először, jó lehetett közelről látni őket :o)

      Törlés