2021/02/28

Nyitnikék, nyitnikék! - Madárodúk elhelyezése a madárbarát kertben

Fotós, madarász barátom Tibi, aki a kerti les elkészítésében is nagyon sokat segített felhívott, hogy van két odú, amit nekem készített és amikor mindegyikünknek jó elhozná. Örülök, hogy megismerhettem őt, általa egy igaz új barátra leltem és nagyon hasonló az érdeklődési körünk is. 

Tibi egy péntek délután meg is jelent az odúkkal, Mivel még korán sötétedik neki is álltunk a munkálatokkal, kis tanakodással megbeszéltük, hová kerüljenek a kertben. Nagyon bízunk vörösbegy, ökörszem esetleg cinege beköltözéséről. Meglátjuk melyik tollasbarát veszi észre először...




Kis tanakodás után két helyre tettünk ki madárodút - egyet hogy pl. a vörösbegy megtalálja, egyet meg magasabbra esetleg cinegének.


Megérkezett barátom által a madárodú

Kisebb munkálatok még kellettek
Munka meghozta a gyümölcsét, tök jól néz ki, még egy kis festés az etetőnél kell...

Bizakodunk, hogy lesz aki beköltözik.. Meglátjuk

Az egyik madárodú az etető tetejére került kis trükkel

A másikat lejjebb helyeztük el, hogy pl. vörösbegy, ökörszem találja meg

Fontos, hogy pl. macska biztos ne bántsa a kis madárkákat, ezért elláttuk szúrós növényekkel. Főleg a lentebb lévő odúnál volt célszerű, de a másik is kapott, legyen tuti biztos, a macskák ügyesek. Utána csak figyelni kell az eseményeket.

Milyen madarak jönnek mostanában? Sarki széllel ismét hideg érkezett, így a hűvösebb idő miatt megnőtt a kert madárforgalma is. Mindig furcsán néznek rám, amikor jön a hideg és én örülök neki. Persze, jöhetnek a madarak :o)
És jó hír, hogy elkezdték nézegetni az odút is a tollas barátok :o)

Őszapót nem lehet megunni

Talán széncinege lesz az odú elfoglalója?

Három őszapó egy helyen - de volt már hat is :o)

Őszapóka, szerintem Ő egy tojó

De a kaja érdekesebb :o)

Cukorfalat

Vörösbegy is megjelent egy kora reggelen ismét

Kis tálban folyamatosan víz van kirakva nekik

Rigókban sincs hiány

Visszatekintés

Balkáni gerle gyönyörködik a napfelkeltében


És nagy meglepetésemre kezdenek előbújni a lepkék. Kertünkben sok olyat láttam, amit régen csak réten sikerült elcsípni: nappali pávaszem, atalantalepke, vagy amit itt láttam először kéneslepke. A mai (2021.02.28.) fotókból egy kis válogatás:

Erdei szemes lepke (Pararge aegeria):



 Atalantalepke vagy admirálislepke (Vanessa atalanta, korábban Pyrameis atalanta):







A madáretetésnek két hét és nagyjából vége van, de kárpótlásként előbújnak a lepkék, kinyílnak a virágok és remélhetőleg előbb-utóbb elfoglalják a kihelyezett madárodúkat is a "drágaszágok".... Na akkor lesz majd igazán izgalmas a helyzet. 
Nagyon sok köszönet Tibi barátomnak a sok segítségért !  :o)



8 megjegyzés:

  1. Én is áthelyeztem a drága pénzen vett madáretetőmet, mert eredeti helyén egy madár se kereste fel. Nos, kíváncsi vagyok, jönnek-e ide ? Lassan az összes cinkegolyóm elfogyott, viszont magom, az van pár kiló...Nem kellett az etetőből senkinek. Ezt sosem fogom megérteni, miért...Lepkéket már én is láttam, sőt találtam egy szép zöld hernyót is... Itt a tavasz ?!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem igen, itt a tavasz. A mag annyira nálam se fogyott, még van belőle - pedig szoktak rá menni, de nem annyira, mint pár éve. A cinkegolyó itt is fogy, szerencsére az őszapók jönnek rá rendesen. Én 2 hét és befejezem az etetést.

      Törlés
  2. Kíváncsian várom majd az etető mellé kihelyezett odúról a jelzésedet, hogy elfoglalták-e.
    Csatlakoztál a Madárbarát kert programhoz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még nem, de utána járok majd, hogyan lehet. Ezt most hárman csináljuk hirtelen ötlettől feleségemmel és barátom segítségével. Mindegyik hirtelen ötletből jött :o) Mindenképpen beszámolok majd, lett-e lakója az odúknak végül.

      Törlés
    2. Az átlagnál alacsonyabb telepítés miatt vagyok majd kíváncsi rá. Nincs még ilyenről tapasztalatom. (Gondolom az etető szokásos, szabvány méretű és magasságú? Nem egy extra magas telepítésű, ami létráról tölthető?)

      Törlés
    3. Mindenképp írok róla, ha lesz beköltöző madár, ha nem. Nekem sincs még tapasztalatom, ez az első próbálkozás. Elég nagy etető, amolyan önetető, ami az MME-től rendelhető, éppen elérem a tetejét a feltöltéshez. Link: https://mmebolt.hu/oneteto-666 és ennek a tetején van az odú.

      Törlés
    4. Igen arra a típusra gondoltam én is a fotó alapján, jól ismerem akkor. No, akkor drukkolok! :)

      Törlés
    5. Nagyon szépen köszönöm :o)

      Törlés